شاید برای شما ام این سوال به وجود بیاید که اگر تاتو انجام شود ممکن است دیگر قدر به اهدای خون نباشید ما قصد داریم در این مطلب به شما پاسخ دهیم

آیا تاتو مانع اهدای خون می شود؟

[rank_math_breadcrumb]

تاتو و اهدای خون میتوانند انجام شود – دکتر تاتو ایران

خون در آزمایشگاه تولید نمی شود و کمبود آن برای بسیاری از بیمارستان ها که خود را با تعداد روزافزون بیمارانی که نیاز به تزریق خون دارند، یک اورژانس است. اگر تصمیم به اهدای خون گرفته اید، در شرف انجام یک حرکت همبستگی هستید که می تواند جان چندین نفر را نجات دهد. در واقع همه نمی توانند خون اهدا کنند، زیرا بیماری ها و عفونت ها از طریق خون قابل انتقال هستند.

آیا تاتو مانع اهدای خون می شود؟

برخی از افراد نمی توانند این کار را انجام دهند زیرا دارای آسیب شناسی خاصی هستند یا در شرایط خطرناکی هستند، هم برای سلامتی خود و هم برای سلامت گیرنده. اگر تاتو دارید و به اهدای خون فکر می کنید، احتمالاً شخصی به شما گفته است که نمی توانید این کار را انجام دهید و سپس از خود خواهید پرسید: درست است؟ چرا افراد تاتو نمی توانند خون اهدا کنند؟

در واقع گفته می شود کسانی که تاتو می کنند دیگر امکان اهدای خون را ندارند. می تواند، اما تحت شرایط خاص. در این مقاله سعی می کنم به شما توضیح دهم که محدودیت های اهدای خون برای کسانی که تاتو دارند چقدر است و چرا تعیین شده است. در نهایت برای شما توضیح خواهم داد که چه زمانی امکان غلبه بر آنها وجود دارد تا با خیال راحت به اهدای خون بپردازید.

تاتو و اهدای خون

افراد واجد شرایط برای اهدا خون

اهدای خون یک مورد نشان دهنده همبستگی است، اما نه تنها برای اهدا کننده خطراتی را به همراه دارد. از طریق خون، خطر سرایت ناشی از عفونت ها و بیماری ها برای فرد دریافت کننده خون بسیار بیشتر است. به همین دلیل است که برای جلوگیری از این خطرات، اهدا خون تنها برای افرادی مجاز است که شرایط واجد شرایط بودن تعیین شده توسط وزارت بهداشت، از جمله موارد زیر است:

  • بین 18 تا 60 سال
  • وزن کمتر از 50 کیلوگرم
  • وضعیت سلامتی خوب
  • سبک زندگی سالم، یعنی عدم وجود رفتارهایی که سلامت اهداکننده یا گیرنده را به خطر می اندازد.

برای اینکه امکان اهدا خون را دارا باشید، توسط پزشک ارزیابی بالینی و آزمایش‌های آزمایشگاهی مانند آزمایش خون برای تأیید وضعیت سلامتی و عدم وجود خطرات ناشی از سبک زندگی ناسالم انجام می‌شود.

در برخی موارد، ارزیابی پزشک یا آزمایشات آزمایشگاهی ممکن است منجر به موارد شود :

  • محرومیت دائمی از اهدا خون برای شرایطی که در آن خطر با گذشت زمان از بین نمی رود. این مورد در مورد آسیب شناسی های مداوم (مانند هپاتیت C، هپاتیت B، HIV و سیفلیس) یا رفتارهای پرخطر (الکلیسم مزمن، رفتارهای جنسی بی بند و بار) است.
  • محرومیت موقت از اهدا برای شرایطی که در آن خطر به مرور زمان کاهش می یابد. این مورد سرایت برخی از بیماری های عفونی (مانند مونونوکلئوز، آنفولانزا و بیماری های گرمسیری)، بارداری، واکسیناسیون، مصرف داروها یا آلرژی های جدی است.

اما تاتو بدن و یا صورت جز کدام دسته میباشد؟ آیا شما بطور دائم از اهدا خون معاف خواهید بود و یا ماداملعمر؟

داشتن تاتو در دسته دوم محرومیت ها قرار می گیرد. اهدای خون تا چهار ماه پس از انجام تاتو امکان پذیر نیست . در برخی از مراکز حتی قبل از چهار ماهگی مجاز به اهداء است، اما به شرط ارائه گواهی صادر شده توسط فرد انجام دهنده تاتو مبنی بر استفاده از تجهیزات استریل و رعایت موازین بهداشتی است. پس از چهار ماه از زمان انجام تاتو، می توان بدون هیچ خطری برای گیرنده خون اهدا کرد. ارائه گواهی صادر شده توسط مرکزی که در آن تاتو را انجام داده اید یا ارائه گواهی خود مبنی بر تاریخ انجام تاتو کافی است.

چرا افراد تاتو نمی توانند خون اهدا کنند؟

دلیل اینکه افراد تاتو شده نمی توانند برای مدت معینی اهدا کنند این است که ممکن است خون آنها در طول فرآیند تاتو آلوده شده باشد. در واقع باید در نظر داشته باشید که پوست و غشاهای مخاطی اولین سد دفاعی بدن ما در برابر تهاجمات خارجی ویروس ها و باکتری ها را تشکیل می دهند. هنگام انجام تاتو، پوست با یک سوزن کوچک سوراخ می شود مانند پیرسینگ زدن اگر سوزن استریل نشود، ممکن است برخی از بیماری ها در حین انجام تاتو منتقل شوند، از جمله:

  • اچ ‌آی‌ وی
  • هپاتیت B
  • هپاتیت C

اینها عفونت های ویروسی هستند که از طریق سوزن مورد استفاده برای تاتو می توانند منجر به آلودگی خون شوند. حتی با صحبت کردن با پزشک نیز نمیتوان به نتیجه صد در صدی رسید که تمامی مراحل تاتو شما با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شده است و حتما شما قبل از اهدا خون نیازمند آزمایشات خواهید بود. در واقع، هیچ آزمایش بالینی وجود ندارد که بتواند فوراً وجود عفونت را تأیید کند، اما همیشه این امکان وجود دارد که حتی بعد از مدت ها نیز عفونت رخ دهد.

به همین دلیل، برای اطمینان از عدم بروز این واکنش ها پس از اهدا و اینکه خون اهدایی آلوده است، بهتر است منتظر یک دوره «ایمنی» باشید و پس از آن امکان اهدای خون بدون مشکل وجود داشته باشد.