تتو موقت و تتو دائم در بین مردم بخصوص زن و مردهای جوان تتو موقت و تتو دائم رواج و محبوبیت زیادی پیدا کرده و دوست دارند ظاهری متفاوت با بقیه داشته باشند.

تتو موقت و تتو دائم چیست؟

انجام تتو موقت و تتو دائم چگونه است – دکتر تاتو

خدمات تاتو بدن | خدمات تاتو صورت | دکتر تاتو ایران : امروزه در بین همه مردم بخصوص زن و مردهای جوان تتو موقت و تتو دائم رواج و محبوبیت زیادی پیدا کرده است و دوست دارند ظاهری متفاوت با بقیه داشته باشند. بعضی ها از این خالکوبی روی بدن خود منظوری دارند یعنی این طرح ها رو طوری انتخاب می کنند که نماد چیزی در زندگی باشد اما بعضی هم بدون توجه به معنی آن و فقط برای زیبایی ظاهری آن را روی بدن خود خالکوبی می کنند.

تتوها به دو نوع موقت و دائم تقسیم می شوند:

تاتوهای دائمی همانطور که از اسم آن معلوم است یک خالکوبی دائمی است که فرد ابتدا طرح مورد نظر خود را روی پوست طراحی می کند و بعد با تزریق جوهر به زیر پوست این طرح به صورت دائم حک می شود و روی پوست بدن باقی می ماند.

تاتو موقت همانطور که از اسم آن معلوم است یک خالکوبی پاک شونده است که عمر خیلی کوتاهی دارد و از روی پوست پاک می شود. البته به نوع تاتو بستگی دارد، چون این تاتوها با توجه به رنگی که استفاده شده و حک آن که عمقی باشد یا سطحی، پاک شدن آن ها از یک روز تا چند ماه با هم تفاوت دارد.

انواع تتو موقت:

به طرح هایی که روی پوست حک می شوند و یا از طریق تزریق زیر پوست زده می شوند و زود پاک می شوند تاتو موقت می گویند که دارای انواع مختلفی است؛ مانند؛
۱-طرحی که با حنا زده می شود (پاک شدن آن یک تا چهار هفته طول می کشد)
۲-عکس های برگردان (یک روز تا یک هفته)
۳-استفاده کردن از رنگ های سبزیجات (دوام آن سه هفته است، خیلی طبیعی به نظر می رسد و شباهت زیادی به تاتو واقعی دارد)
۴-اسپری های مخصوص خالکوبی موقت یا رنگ های ضدآب که پاک کردن آنها با رنگ های روغنی امکان پذیر است (دوام آنها یک هفته یا کمتر از آن است)
۵-تزریق کردن جوهر به داخل پوست به شیوه ی تاتوی دائمی، البته رنگ و جوهر آن موقت است و خود به خود پاک می شود.
۶-استفاده از دستگاه پرینکر (این دستگاه طرح ها و کلمات را به طور موقت روی پوست چاپ می کند).

عوارض تتو های موقت و تتو دائم:

تاتوهای موقت و تاتو دائم دارای عوارضی هستند که این عوارض عبارتند از:
۱-پشیمان شدن بعد از مدتی
۲-ایجاد حساسیت
۳-مبتلا شدن به بیماری های پوستی (عوارض پوستی)
۴-مبتلا شدن به انواع عفونت ها
۵-واکنش تحریکی

پشیمانی بعد از خالکوبی موقت و دائم:

شایعترین عوارض بعد از خالکوبی پشیمانی است. مدتی بعد از خالکوبی فرد دیگر احساس رضایت ندارد و فکر می کند که این طرح روی پوست او جذابیت ندارد می خواهد که آن را از روی پوست خود پاک کند؛ و این حس پشیمانی باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می شود.

ایجاد حساسیت بعد از تتو

گاهی بعد تاتوی موقت و تاتوی دائم شخص دچار حساسیت می شود که این حساسیت علائمی مانند خارش و قرمز شدن پوست دارد که با پیدا شدن این عوارض در شخص باید فورا به متخصص پوست مراجعه کند. البته بعضی وقتا ممکن است که چند سال از انجام تاتو گذشته باشد اما پوست دچار حساسیت در قسمت خالکوبی شود که به این عارضه واکنش جسم خارجی گفته می شود.

حتی ممکن است که سیستم ایمنی بدن را هم ضعیف کند و غده های لنفاوی را متورم کند و شخص را دچار بیماری سارکوئیدوز کند که خیلی وخیم و خطرناک است. پس باید این را بدانید که احتمال دارد بعد از گذشت چند سال عوارض تاتو خود را نشان دهد.

مبتلا شدن به عفونت بعد از انجام تتو

در کشورهای پیشرفته کسانی که قصد انجام تتو موقت و تتو دائم را دارند به فرد متخصص مراجعه می کنند که این افراد یک دوره ای را گذرانده اند و دارای مدرک و گواهی تاتو هستند و در محیط هایی کامل بهداشتی آن را انجام می دهند.

اما امروزه در بعضی از آرایشگاه ها و محیط های غیر بهداشتی افراد کار تاتو دائم و تاتو موقت را انجام می دهند که به خاطر رعایت نکردن مسائل بهداشتی و استفاده کردن از سوزن های کثیف و آلوده خطر مبتلا شدن به خیلی از بیماری های عفونی وجود دارد که این بیماری ها شامل؛ انواع هپاتیت ها، ایدز و حتی بیماری های جذام و سل هستند.

گاهی نیز بعضی از عفونت های بدن از جمله عفونت تبخال در اثر انجام تاتو فعال می شوند که باعث به وجود آمدن عوارض در قسمت تاتو می شود.

توصیه هایی برای انجام تتو دائم و موقت:

قبل از انجام تاتو موقت و تاتو دائم توصیه های زیر برای افراد لازم است:

۱-قبل از خالکوبی با پزشک پوست خود مشورت کنید و مطمئن شوید که بیماری پوستی ندارید.
۲-از استاندارد بودن جوهر تاتو و استریل تمیز بودن و یک بار مصرف بودن سوزن آن اطمینان پیدا کنید.
۳-در ایران رنگ های که برای تاتو استفاده می شوند دائمی هستند پس به امید موقتی بودن آن را انجام ندهید.
۴-قبل از انجام تاتو واکسن هپاتیت b را تزریق کنید، تزریق آن احتمال مبتلا شدن شما به این بیماری را کاهش می دهد.
۵-بعد از انجام تاتو از کرم های آنتی بیوتیک برای ضدعفونی کردن محل تاتو استفاده کنید و یا محل تاتو را مدتی پانسمان کنید.
۶-بعد از انجام تاتو تا خوب شدن زخم زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید و از کرم های ضدآفتاب در هنگام بیرون رفتن استفاده کنید‌.

رنگ های دردسر ساز در انجام خالکوبی دائم و موقت:

در انجام تاتو دائم و تاتو موقت گاهی اوقات رنگهای که به کار برده می شوند دردسر ساز هستند.
بعضی وقتا بعد از انجام تاتو شخص پشیمان می شود و اقدام به پاک کردن آن می کند، اگر رنگهای که برای خالکوبی استفاده شده اند سیاه و قهوه ای پررنگ باشد خیلی راحت به لیزر جواب می دهند و پاک می شوند اما رنگ قرمز خیلی دیر پاک می شود.

البته باید در هنگام پاک کردن تاتو با لیزر مخصوص همان رنگ استفاده شود.
البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود لیزر به این عرصه دیگر کار پاک کردن تاتو ها راحت شده است و فقط با انتخاب دستگاه مناسب تاتو را از داخل پوست خارج کرد.