تاریخچه تتو در اصل از کشور تاهیتی می آید و ترجمه آن به معنی علامت گذاری میباشد.بعضی ها معتقدن که تاریخچه تتو نیز قدمت تاریخچه نقاشی را دارد.

تتو از چه زمانی به وجود آمد

تاریخچه تتو و تاریخچه تتو چه بوده است – دکتر تاتو ایران

خدمات تاتو صورت | خدمات تاتو بدن | دکتر تاتو ایران : کلمه تتو در اصل از کشور تاهیتی می آید و ترجمه آن به معنی علامت گذاری می باشد. بعضی ها معتقدند که تاریخچه تاتو نیز قدمتی به اندازه تاریخچه نقاشی دارد. در سال ۱۹۹۱ جسد یخ زده یک مرد در ارتفاعات آلپ پیدا شد که روی بدن خود ۶۱ خالکوبی داشت که بعدا فهمیدند که آن جسد تقریبا مربوط به پنج هزاره قبل از میلاد بوده است.

ای تکنیک در ایران نیز به دوره های بسیار قدیم تاریخی برمی گردد. در پازیریک و لرستان تندیس هایی پیدا شده است که روی بدن آن ها نشان هایی از خالکوبی بوده است. جالب به گفتن است که مولوی نیز کتاب مثنوی معنوی، ضمن بیان داستان پهلوان قزوینی به آن اشاره کرده است. او از خالکوبی با نام کبودی زدن نام برده است.

تاریخچه تتو در فرهنگ و ملل مختلف و در ادیان

تاریخچه تاتو در ایران به زمان پهلوانان و اوباش جاهل برمی گردد. در میان آن ها رسم بود که روی بدن خود خالکوبی داشته باشند. در میان مردم بومی ژاپن نیز رسم بود که به طور سنتی روی صورت خود خالکوبی انجام دهند.

هر چند امروزه این نوع خالکوبی روی صورت در بین بسیاری از ادیان و ملل ها رواج پیدا کرده است. در اسلام برخی از شاخه های دینی خالکوبی را جایز ندانسته و نمی دانند اما بعضی از مراجع تشیع معتقدند که مباح است.

انجام عمل تتو

آیت الله خامنه ای نیز این چنین فتوا داده است: اگر خالکوبی برای سلامتی و بدن شخص ضرر داشته باشد و یا بر روی بدن خود طرح های مستهجن و یا نوشته های باطلی را خالکوبی کنند جایز نیست؛ ولی اگر برای سلامتی و بدن آن ها ضرری نداشته باشد و طرح هایی که خالکوبی می کنند حرام نباشد اصل آن اشکال شرعی ندارد ولی در کل مستحب و پسندیده نیست.

در آیین یهودیت نیز با استناد به تورات، عمل خالکوبی مجاز شمرده نشده است. در میان مسیحیان کاتولیک نیز انجام این عمل روی بدن نهی شده است. این در حالی است که ژرمن ها و سلتیک ها از آن به عنوان یک فرهنگ استفاده می کردند. به علاوه آنکه بر روی بدن بیشتر مومیایی های مصر باستان ردی از خالکوبی پیدا شده است.

بر اساس بعضی از روایات و اسطوره ها در فرهنگ های بسیار قدیمی مصر و هند، در مراسمات مذهبی خود از خالکوبی به عنوان درمان استفاده کرده اند. (مثلا در مصر برای درمان اختلالات روده استفاده شده است) گاهی اوقات نیز از آن برای موقعیت های خاص اجتماعی استفاده کرده اند.

در فیلیپین خالکوبی برای نشانه ی دستاوردی استفاده شده که به فردی با خواص جادویی داده می شد.
در یونان و روم باستان روی بدن برده ها و مجرمین خالکوبی انجام می دادند تا اگر اقدام به فرار کردند راحت شناسایی شوند.
در بعضی از فرهنگ ها معتقدند که افراد هر طرحی را که روی بدن خود خالکوبی می کنند، آن طرح نمادی از قدرت و توانایی است که به فرد منتقل می شود و به او نیروی زیادی می بخشد.

اهمیت استفاده از تتو در نشان دادن توانایی زنان

همانطور که می دانیم تاریخچه تاتو بسیار وسیع است اما در بعضی از فرهنگ ها برای نشان دادن توانایی زنان عمل خالکوبی انجام می شد. مثلا اگر زنی در بافندگی دارای مهارت خاصی بود، آن را روی دست خود خالکوبی می کرد و از این قابلیت خود به عنوان یک امتیاز بسیار خوب برای ازدواج استفاده می کرد.

اهمیت استفاده از تتو با توجه به فرضیه ها

بیشتر افراد تاتو را به عنوان سمبلی از عصیان، خودخواهی و هویت در نظر می گیرند در حالی که در مورد آن هیچ اطلاعاتی ندارند. اما باید بدانید که تاریخچه تاتو به هزاران سال پیش برمی گردد و بیشتر روی بدن زنان که در خانواده های اصیل متولد شده اند دیده می شده است. این طرح ها نماد گروه خاص و سلسله مراتب اجتماعی نیز بوده است.

۱-بازبینی کلاسیک خالکوبی

براساس نوشته های مجله اسمیت سونیان، اولین خالکوبی به ۳۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. البته محققان حدس زده بودند که خالکوبی هایی که روی جسد مومیایی شده بوده دلایل درمانی داشته است که با طب سوزنی انجام داده اند.

۲-بهترین خالکوبی ها در غرب نیل

بیشتر زنانی که روی بدن خود خالکوبی داشته اند مربوط به دوره سلسله ای بوده اند. باستان شناسان مجسمه هایی را پیدا کرده اند که متعلق به زنان بوده است و روی بدن آن ها طرح های پیچیده ای وجود داشته است. این طرح ها بیشتر در اطراف شکم، ران ها و سینه ها بوده است که نشان می دهد زنان در زمان بارداری و زایمان این طرح ها را برای محافظت از خود خالکوبی می کرده اند.

۳-خالکوبی به منظور تایید و مخالفت

در یونان باستان بیشتر مردم عقیده داشتند که کسانی که خالکوبی روی بدن خود دارند وحشی هستند؛ اما تراسی ها به خالکوبی احترام می گذاشتند و فقط افرادی خالکوبی داشتند که در خانواده های نجیب زاده به دنیا آمده بودن و کسانی که خالکوبی نداشتند مربوط به قشر پایین و خانواده های فقیر بودند.
یونانیان با استفاده از خالکوبی زنان و برده ها را نشانه گذاری می کردند و آنها را جزئی از اموال خود می دانستند.

۴-تغییر چشمگیر خالکوبی

در فرهنگ های غربی، تاتو تنها بر روی بدن ملوانان، هنرمندان سیرک و قبیله های بومی آمریکا قابل قبول و به رسمیت شناخته شده بود؛ اما در سال ۱۸۰۰ یک زن تاریخ را عوض کرد، او با ایجاد رسم تاتو به عنوان یک هنجار استاندارد این کار را انجام داد.

۵-خالکوبی میهن پرستانه

مود یک بند باز بود که در سیرک کار می کرد او روی بدن خود را پر از خالکوبی های میهن پرستانه کرده بود. البته طرح های دیگری نیز روی بدن خود داشت ولی چون طرح های اولیه آن همه میهن پرستانه بودند دیگر بیشتر کسانی که می خواستند مثل او خدمات تاتو انجام دهند از این طرح ها استفاده می کردند.

۶-تتو جنگ نگاره

در زمان های گذشته خالکوبی علامتی برای افرادی بود که در جنگ شرکت می کردند. وقتی که یک سرباز کشته می شد و قابل شناسایی نبود با استفاده از خالکوبی او جسدش را شناسایی می کردند. در سال ۱۰۶۶ پادشاه هارولد دوم در جنگ با ویلیام کشته شد و جسد او قابل شناسایی نبود. تنها کسی که توانست او را شناسایی کند همسر قانونی اش بود که او را از روی خالکوبی اش شناخت.