ژاپنی ها یکی از اولین اقوام هستند که با تتو سنتی ژاپنی آمیختگی فراوانی داشته اند.قدمت تتو سنتی ژاپنی به حدود ده هزار سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد.

تتو سنتی ژاپنی

تتو سنتی ژاپنی و طرح های تتو سنتی ژاپنی – دکتر تاتو ایران

آموزش تاتو بدن | خدمات تاتو بدن| دکتر تاتو ایران : ژاپنی ها یکی از اولین اقوامی هستند که با هنر تتو آمیختگی فراوانی داشته اند. قدمت تاتو سنتی ژاپنی به حدود ده هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد؛ اما یکی از سبک هایی که امروزه به این نام شناخته می شود در حدود سال ۳۰۰ میلادی به وجود آمده است.

یکی از مهمترین ویژگی های این سبک بزرگ مقیاس بودن آن است. به طوری که بخش های زیادی از بدن در این خالکوبی پوشیده می شود و انجام این کار بسیار سخت می باشد. چرا که استاد کاران این حرفه قوانین بسیار سختی را برای آن برگزیده اند و هیچ کس جرات ندارد از آنها عدول نماید.

برای مثال اگر کسی بخواهد تصویر مربوط به بودا را بر روی بدن خود حک کند باید آن را در قسمت بالای کمر خود جانمایی کند و حق ندارد جاهای دیگر را برای آن انتخاب کند. یا اینکه اگر فردی قصد داشته باشد تصویر حیوانات را خالکوبی کند می بایست از تصاویر گل های مربوط به آن حیوان نیز در کنارش استفاده کند.


تتو سنتی به طور معمول دارای طرح هایی از جمله ماهی و گل لوتوس و اژدها و سگ جنگی و گایشک ها و شکوفه های گیلاس است. نکته قابل توجه در کشور ژاپن این است که مردم آن کشور حق خالکوبی کردن ندارند و از نظر مقامات و قوانین کشور نامبرده این امر جرم تلقی می شود و افراد تاتو کار به عنوان مافیا و خلافکار شناخته خواهند شدواما در طرف مقابل، غربی ها از طرفداران پروپاقرص این سبک هستند.

انواع تتو سنتی ژاپنی و معانی آنها

تاتو سنتی ژاپنی از انواع مختلفی برخوردار هستند که به تناسب علایق افراد از آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

• تتو گل

گل صد تومانی یکی از انواع خالکوبی هایی است که در بین مردم هواداران بسیار زیادی دارد. این گل نماد ثروت و موفقیت است. مردان در جوامع مختلف زمانی که به موفق بودن خود اعتقاد زیادی دارند و راه رفته در زندگی خود را درست می پندارند، این نوع تتو را انتخاب می کنند. در بین زنان این گل معانی متفاوتی دارد. زیرا نگاه آنان بسیار لطیف تر آنچه مردان فکر می کنند است.

زیبایی و طراوتی که در فصل بهار شاهد آن هستیم را به وسیله این گل نشان می دهند و معتقد هستند که گل صد تومانی می تواند نشانگر این پدیده زیبا و منحصر به فرد باشد.

گل ساکورا احترام به انسان ها را به مخاطبان القا می کند. طرفداران این نوع خالکوبی باور دارند که غم و ناراحتی که در مرگ اطرافیانمان تجربه می کنیم با گل ساکورا بهتر نمایش داده می شود و می تواند نماد خوبی باشد.

•تتو اژدها

به جرات می توان گفت که محبوب ترین و پرطرفدارترین تاتو سنتی ژاپنی خالکوبی اژدها است. این نوع خالکوبی با ویژگی های خاصی که دارد توانسته است خود را در دل بسیاری از تاتو کاران جای دهد. از ویژگی های این طرح در هم پیچیدگی با روبان های رنگارنگ و همچنین آتشی که در هنگام نفس کشیدن از دهان او بیرون می آید است.

علی رغم این هم خشونتی که دارد یک لبخندی بر چهره او نمایان است که باعث شده معنای بسیار زیادی را در خود جای دهد. در فرهنگ غربی اژدها را نماید از حیله گری و شرارت می دانند؛ اما در فرهنگ شرقی که خود نیز برخاسته از این فرهنگ می باشد، اقتدار را برای آن تعبیر کرده اند. قدرتی که در وجود مردان است نشاگر مردانگی و توانایی است و این امر دلیلی بر انتخاب اژدها به عنوان تتوی برتر در میان انواع مختلف است.

• تتو ببر

یکی دیگر از نماد های فرهنگ ژاپن ببر است. این حیوان به کرات تاتو آن مورد استفاده قرار گرفته شده است. هر چند برخی از افراد این نوع را جز تاتو سنتی ژاپنی نمی دانند اما استفاده های زیاد از ان باعث شده است که جزیی از فرهنگ شرقی تلقی شود. به عبارتی می توان معانی مختلفی را از دل این نوع خالکوبی در آورد که نمونه آن رسیدن به اهداف والا، بزرگ بودن و قدرت یافتن بیش از اندازه و دارا بودن از هوش بسیار زیاد و … هستند.

در تتو سنتی ژاپنی چه میزان درد را باید تحمل کرد

امروزه هنر خالکوبی به وسیله دستگاه هایی انجام می شود که فرد به دلیل سرعت در کار کمترین درد را در هنگام انجام خالکوبی متوجه می شود؛ اما در روش تاتو سنتی ژاپنی به زمان زاید تری نیاز است و بسیار کند پیش می رود و همین امر باعث می شود که افراد به مقدار بالایی درد را تحمل کنند. یکی دیگر از مسائلی که در روش سنتی مشهود است میزان ورمی است که بعد از انجام کار به وجود می اید. البته باید عنوان کرد که تا حدودی این امر طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

کسانی که این روش را امتحان کرده اند، درد آن را مانند سوختگی می دانند و برخی دیگر آن را مثل پنجه گربه ای تعبیر می کنند که بر روی پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده است کشیده می شود. در هر صورت توصیه می شود افرادی که آستانه تحمل کمتری به نسبت بقیه دارند نباید این روش را انتخاب کنند.

خطرات احتمالی تتو سنتی ژاپنی

با توجه به اینکه تاتو سنتی ژاپنی اغلب در مکان های غیر از مراکز بهداشتی و تایید شده انجام می شود و از روش های سنتی و قدیمی خالکوبی استفاده خواهد شد، این امر می تواند تا حدودی خطر آفرین بوده و بروز برخی بیماری ها را به دنبال داشته باشد. در هر صورت اگر به دلایلی می خواهید این روش را انتخاب کنید. توصیه می شود از بهداشتی بودن مکان و استریل بودن وسایل مصرفی اطمینان حاصل کنید و پس از آن اقدام نمایید.

حساسیت های احتمالی به این نوع خالکوبی

با توجه به اینکه در روش تاتو سنتی ژاپنی بیشتر از رنگ هایی استفاده می شود که در ترکیبات آنها تیتانیوم و سرب جز مواد اصلی به شمار می رود، می تواند باعث حساسیت هایی بر روی فرد شود؛ که توصیه می شود قبل هر اقدامی مشورت لازم را انجام دهید.

زمانی که پوست بدن شما دچار قرمزی و تورم غیر عادی شد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا معاینات لازم را بر روی پوست انجام دهد.
چنانچه علاقمند به انجام خالکوبی هستید می توانید از طریق دکتر تاتو ایران برای این کار اقدام کنید.